Google ve Mobil Vizyonu - AMP

Ramazan Çetinkaya 02 Aralık 2016 Cuma

Google ve Mobil Vizyonu - AMP

Daha önce bir yazımızda Google’ın mobil alana daha fazla yükleneceğine dair fikir beyan etmiştik. Şimdi onu biraz açıp detaylıca birkaç tahmine yer vermek istiyorum.

Öncelikle yaşadığımız zamanlar, yaygınlaşmaları ve internet erişimi konusunda mobil cihazların kendilerinden beklenen performanstan daha üstün hızlara ulaştığını gösteriyor. Zira mobil cihazlar kişisel kullanımların yanı sıra ticarî yazılımlar, e-ticaret çözümleri, kurum içi özel yazılımlar ve hatta güvenlik sistemleri (PDKS) için neredeyse vazgeçilmez enstrümanlar haline geldi. Gel gelelim bu alanların hepsi internet erişimi gerektiriyor. Hâsılı “cep bilgisayarı” şeklinde pazarlanmaya başlanan aletler artık “dijital asistan” olarak tanımlanıyor.

“Dijital asistan” denilmesi pazarlamacı sunumu değil; bir gerçekliğe de dokunuyor. İnsanların çoğu mobil cihaz kullanıyor ve sanal âlemle iletişimini daha çok bu mobil cihazlar üzerinden yürütüyor. İstatistikler ne durumdadır bilmiyorum ama şahsi gözlemim gösteriyor ki kurum için kullanılan cihazlar günlük ihtiyaçlar için de vaz geçilmez yardımcı konumundalar. Eskiden var olan “iş bilgisayarı”, “şahsi bilgisayar” kavramları ciddi anlamda dejenere oldu, hepsi tek kutuda birleştirildi.

Bu kadar gevezelikten sonra söyleyeceğimiz şu: İşimiz için de şahsi ihtiyaçlarımız için de aynı kanalı kullanıyoruz, iş ve sosyal hayattaki bütün soru ve sorunlarımızı aynı kanaldan çözmeye çalışıyoruz. Aynı kişiye soru soruyor ve bize hızlı cevap vermesini bekliyoruz.

Kime soru soruyoruz?

Cevap bekleyerek soru sorduğumuz, hızlıca ve en doğru olduğuna ikna olacağımız cevapları beklediğimiz kaynak Google. O da bunun farkında ve kendisine bu kadar soru sormamızı seviyor. Başka soru soracak “sırdaş”lar bulmamızı da istemiyor. Bu riskleri de sebep göstererek “Google mobil alana aşırı yüklenecek” demiştik. Burada yükleneceği alanı ikiye ayırmak istiyorum:

  • Mobil sunum kaynaklarını yönetmek, yönlendirmek
  • Mobil kullanım alışkanlıklarını yönetmek, yönlendirmek

Bu yazının konusu ilk madde olmakla birlikte onun da sadece Web Siteleri ile ilgili kısmına yoğunlaşacağız. Ancak yeri gelmişken belirtelim ki, Android ile ve Google Play (ve aslında çok zaman gözden kaçan Google Chrome) ile ikinci maddede de pazarın önemli bir kısmında hedeflerine ulaşıyor. Ancak, konumuz arama ve bunlara bağlı reklamların yönetilmesi. Yani kullanıcılara web üzerinden hizmet sunanların yönetilmesi.

Google Web Sitelerinden Ne İstiyor?

Google aramalara muhatap olan her dijital enstrümandan güncel, kolay ulaşılabilir, kod yapısı anlaşılabilir (anlamlandırılabilir) ve ziyaretçilere aradığını hızlıca verebilir olmasını istiyor. Her SEO danışmanı tarafından muhakkak dile getirilen bu maddelerin bir kısmı web yazılım bir kısmı web tasarım ve bir kısmı da içerik üretimi ile ilgili. Bu kadar dallanan bir konuda benim dikkat çekmek istediğim ise sadece “internet sitelerinin mobil sunumlarında yapıları”. Şu paragrafla SEO konusunun ne kadar çetrefilli olduğunu da özellikle ifade etmiş olduk.

 

Uzun zamandır pişirilen projeler de yeterli olgunlukta piyasaya sürülmeye başlandı: AMP

 

Google’ın mobil siteler konusundaki vizyonu nedir peki? Buna dair ipuçları elimizde. Google, tedricen web sitelerin mobil görünümlerine önem vereceğini, masaüstü web sitelerde olmayan bazı özelliklerin mobil sitelerde olabileceğini dillendirdi. Aslında olabileceği değil olması gerekliliği. Zira Google’ın herkese sözünü geçirdiği –belki de tek- alan arama sonuçlarının optimizasyonu. Öyle ki bu alanda bir laf edildiğinde kayıtsız kalabilen neredeyse kimse olmuyor.

Yaklaşık 3 sene öncesinden başlayan mobile doğru hızlı yönelim web tasarımı yapan ajansları mobil uyumluluk konusunda itekleyici etki yaptı. Uzun zamandır pişirilen projeler de yeterli olgunlukta piyasaya sürülmeye başlandı: AMP.

Google’ın destek verdiği AMP şimdiden adapte olarak adım adım her projeye uyarlanması gereken bir proje. Zira “aşırı yüklenme” olarak tanımladığım unsur burada başlıyor. Daha önceden ölü doğan projelerden ders almışa benzeyen Google artık işi yavaştan alıyor belli ki, şimdilik bir iki “html tag’ının” değişmesi isteniyor ve kısıtlı sunum imkânlarına izin veriliyor. Aslında burada ciddi anlamda bir geri gidiş var. Mesela form nesnelerini kullanamıyorsunuz, afilli geçişlerle veya CSS frameworkleri ile çalışamıyorsunuz. İşte sizi SEO, reklam yönetimi gibi konularda rakiplerinizden bir adıma götürecek çözümler de tam burada başlıyor. Şimdilik tekil haberlerin sunulmasına izin veren yapı ile akıllı çözümler üretip mobil aramalarda rakiplerinizin önüne geçebilirsiniz. Rekabetin yoğun olduğu bir anahtar kelimede rakiplerinizden daha iyi sonuçları daha kısa sürede alabilirsiniz.

AMP’ye adapte olmakta geç kalmamanız süreci kolay takip etmekte ve rakiplerinizin gerisine düşmemeniz konusunda oldukça önemli. Çünkü AMP bir internet sitenin masaüstü ve web sürümlerinin birbirinden farklılaşacağına işaret ediyor. Burada şimdiye kadar CSS ile çözdüğümüz görüntüden değil yazılım tarafının da farklılaşacağından bahsediyorum. Şimdiye kadar “responsive site”leri CSS ile çözebiliyorduk. Tahminim, şimdiden sonra Google bizden HTML kodlarını da web için ayrı masaüstü için ayrı üretmemizi isteyecek. Şimdiye kadar ANCHOR nesnesi ile dolaylı çözdüğümüz telefon yayınlama ve linkleme işlemini belki de “< tel > < / tel >” şeklinde yeni HTML TAG’ları ile yapacağız. Yolun bu tarafa gittiği belli ama yolun sonu görünmediği gibi ilerisi de berrak değil.

Acı ama gerçek Google bir şeyler yapacak biz ona uyacağız. SEO isteyen müşterilerimiz için buna mecburuz.

  • 02 Aralık 2016 Cuma

  • Google, Arama Sonucu, Reklam Yönetimi, Mobil Uyumluluk, SEO, AMP, Mobil Çözümler, Responsive Site

  • Ramazan Çetinkaya


“YA BİZİMLE ÇALIŞIN YA SİZİNLE ÇALIŞALIM”